Luddes operation

I fredags, 22 mars, var det tid för Ludde att bli opererad.
Under hösten har vi upptäckt att han har tre stycken knutor som har börjat växa lite.
Var och tog prov på knutorna för några veckor sedan. Det visade sig att alla var ofarliga men veterinären rekommenderade ändå att man tog bort dem. Han hade en på halsen, en på ryggen och en på sitt vänstra bakben. Den på halsen var viktigast att få bort - dels för att den skulle bli svårare att ta bort ju längre den satt och dels för att den kunde göra så att Ludde fick svårt att svälja m.m.
 
I torsdags ringde de dock från veterinären i Ystad och sa att operationen fick ställas in på grund av att veterinären där inte "vågade" ta bort knutan på halsen. Hon ville istället boka om tiden och låta en kollega utföra operationen. Lite dålig planering tycker jag att man inte ringer förrän runt kl. 16.30 dagen innan operationen. Men men det var nog lika bra att hon inte gjorde operationen ändå eftersom hon var osäker. Vill ju inte det ska hända Ludde något. Men efter många om och men fick jag i alla fall tid till veterinären i Trelleborg samma dag som Ludde egentligen skulle blivit opererad i Ystad. Så det kändes skönt att slippa byta dag. Nu var man inställd på denna dag + att jag har hundvakt till honom hela veckan och de dagar jag inte jobbar har jag planerat så att jag kan vara hemma hos honom hela tiden.
 
Jag lämnade honom kl. 08.00 i fredags för att ta blodprov och för att få Ludde undersökt. Allt var bra! Veterinär ringde sen under förmiddagen och sa att operationen hade gått bra och att jag kunde hämta honom vid lunchtid. Gick himla snabbt allting! Det var en glad men trött kille som jag hämtade. Dock var det problem med vad han skulle ha för krage för att skydda så att han inte skulle slicka på såren och så att kragen inte skulle skära in i såret på halsen. Fick testa en krage som såg ut som en badring men den var värdelös, han kom åt att slicka på såret på bakbenet ändå. Så på lördagen körde jag ner och köpte en vanlig tratt istället. Klippte sönder en T-shirt och sa under kragen så att den inte skulle skava. Så har funkat ganska bra ändå. Men Luddeplutten är inte så jätteförtjust i kragen så försöker ha av den så mkt som möjligt när man har koll på honom.
 
Idag är Ludde hos mamma och pappa eftersom både jag och Micke jobbar. Micke jobbar sena kvällar under vecken med och trist för Ludde att behöva vara hemifrån så mycket + att det är risk för att det kommer massa smuts i såren när han är på Mickes jobb och Micke hinner inte ha koll på honom medan han jobbar. Så det får bli några dagar hos "mormor och morfar" nu. Hämtar honom på torsdag efter jobb igen. Sen blir det mys med honom hela påskhelgen:) Tisdag nästa vecka är det dags att ta stygnen! :) Så man får hoppas att allt går bra fram tills dess!
 
 
Den ena kragen som Ludde fick testa - mjuk men fyllde inte alls sin funktion!
Ser inte helt nöjd ut... /: Synd om honom. Kan inte vara alltför mysigt att springa omkring med en krage och värst tycker han nog det är när han ska sova. Har vaknat flera gånger på nätterna nu under helgen.
Men men om lite mer än en vecka slipper han skitet och allt ska förhoppningsvis ha läkt ihop bra :)
 
Kram på er

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0